Geometria kół to proces regulacji kątów kół tak, aby były ustawione zgodnie z zaleceniami producenta. Geometria kół może być regulowana ręcznie za pomocą specjalnych narzędzi lub automatycznie za pomocą laserowych urządzeń pomiarowych.
Geometria kół jest wykonywana w celu zapewnienia, że pojazd porusza się prosto po drodze, przy minimalnym zużyciu opon. Proces ten minimalizuje również zużycie zawieszenia i sprawia, że kierowanie pojazdem nie jest utrudnione z powodu niewspółosiowości.
Opony zużywają się nierównomiernie, gdy w Twoim pojeździe występuje niewspółosiowość, co może prowadzić do niskiego zużycia paliwa, a nawet do niebezpiecznych sytuacji, takich jak hydroplanowanie na mokrej nawierzchni. Jeśli zauważysz, że Twoje opony zużywają się nierównomiernie, natychmiast oddaj samochód do przeglądu.
Na początku musisz się umówić do mechanika, np. na stronie http://www.prostauto.pl/zbieznosc-kol.html. Technik użyje laserowego urządzenia do pomiaru kąta pochylenia kół, kąta wyprzedzenia kół i kąta zbieżności kół. Pomiary te określają jak bardzo każde koło jest pochylone do wewnątrz lub na zewnątrz w stosunku do prostej drogi przy jego zewnętrznej krawędzi w kierunku krawędzi wewnętrznej (camber).
Określają również, jak daleko do przodu lub do tyłu znajduje się każde koło w stosunku do jazdy na wprost (caster) oraz jak duży jest ruch na boki pomiędzy przednimi i tylnymi kołami (toe). Następnie mechanik wyreguluje każde koło tak, aby było ustawione w jednej linii z drogą.