Jak działa tachograf?

Każdy, kto choć trochę interesuje się transportem, na pewno nieraz słyszał o takim urządzeniu jak tachograf. Co to właściwie jest i w jaki sposób działa?

W największym skrócie tachograf to urządzenie, które mierzy czas pracy kierowcy i główne parametry pojazdu, który prowadzi. Na zapisie z tachografu widać zatem całą przejechaną trasę i liczbę pokonanych kilometrów czy chwilową prędkość. Kluczowe jest jednak mierzenie aktywności kierowcy – a dzięki tachografowi wiadomo, ile czasu spędził on na za kółkiem, a ile odpoczywał. To o tyle ważne, że w krajach Unii Europejskiej czas pracy za kierownicą jest ściśle określony. Każdy profesjonalny kierowca, który prowadzi więc ciężarówkę, autobus czy autokar, musi zapisywać swoje dane na tachografie. Dzięki niemu odpowiednie służby mogą łatwo sprawdzić, czy kierowca i jego pracodawca przestrzegają tych przepisów o czasie pracy.

Wbrew pozorom jednak, nie jest to bardzo nowoczesne urządzenie. Już w 1985 roku zostało ono uznane przez Unię za obowiązkowe wyposażenie ciężarówek. Początkowo jednak było to urządzenie, które mechanicznie rejestrowało dane na woskowanych tarczach papierowych. Ponieważ istniało spore ryzyko fałszowania takich tarcz, to od kilku lat montowane są już niemal wyłącznie nowoczesne tachografy cyfrowe. Rejestrują one wszystkie dane nie tylko na samym urządzeniu, ale również na zewnętrznych chipach. Są zatem dużo mniej podatne na fałszerstwa, gdyż potrzebna jest do tego spora wiedza – na przykład z zakresu programowania.

Jedna odpowiedź w “Jak działa tachograf?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

1 × 2 =