Tachograf jest urządzeniem, które montuje się w samochodach ciężarowych. Jego głównym zadaniem jest kontrola różnych parametrów, takich jak czas jazdy, ilość przejechanych kilometrów czy prędkość, z jaką poruszał się pojazd. Z racji tego, że są to urządzenia elektroniczne mogą one ulec awarii lub uszkodzeniu. Każdy zawodowy kierowca powinien więc dowiedzieć się, co zrobić w takiej sytuacji.
Awarie tachografów są dość rzadkimi przypadkami, ale gdy się pojawią mogą wywołać sporo kłopotów. Ich używanie jest regulowane przepisami prawa, a dokładniej Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady z 2014 roku. Według zapisów, które się w nim znajdują za usunięcie usterek i przywrócenie sprawnego działania tego urządzenia monitorującego odpowiada firma transportowa, do której należy dany pojazd. Nie można jednak samodzielnie próbować naprawić tachograf, ponieważ musi on zostać oddany do zatwierdzonego instalatora lub warsztatu. Trzeba pamiętać także o tym, że na przywrócenie go do pełnej sprawności jest tylko 7 dni, od chwili gdy uległ on awarii. Jeśli taka sytuacja wydarzy się w trasie kierowca ma dwa rozwiązania. Jeśli ma pewność, że w ciągu ustawowych 7 dni uda mu się wrócić do bazy i dokonać naprawy może kontynuować trasę. Musi wtedy pamiętać o tym, aby w wykresówkach zapisywać takie dane, jak imię i nazwisko kierowcy, numer prawa jazdy oraz karty kierowcy, a także informacje o okresach, które były dotychczas rejestrowane przez urządzenie. Jeśli jednak wie, że będzie to niemożliwe, musi znaleźć najbliższy zatwierdzony punkt naprawy. W sytuacji, gdy nie będzie on możliwy do ponownego użytkowania należy zaopatrzyć się w nowy tachograf. Taki można znaleźć na stronie https://volvo-serwis.com.pl/oferta/tachografy/.